100 млн тоннадан астам жиналған қатты қоқыс және ауа сапасы бойынша 106-дан 32-орын. Бұл экология саласындағы көпжылдық қате шешімдердің нәтижесі.

Тәуелсіздік жылдарында Қазақстан экологиялық сипаттағы барлық әлемдік бастаманы жан-жақты қолдады. 2016 жылы Париж келісімін бірінші болып ратификациялады, 2060 жылға қарай көміртегі бейтараптығына қол жеткізу ниеті туралы мәлімдеді.

Тазалық тазалаған жерде емес

Кейінгі жаңалықтардан: 2021 жылғы қарашада сол кездегі премьер-министр Асқар Мамин климаттың өзгеруі жөніндегі БҰҰ негіздемелік конвенциясының әлемдік көшбасшыларының Саммитінде (СОР26) бірқатар маңызды мәлімдеме жасады. Сонымен қатар, Қазақстан тұрақты даму бойынша Орталық Азияның өңірлік Климаттық хабы болуды ұсынды.

“Бұл аймақ елдерінің күш-жігерін технологиялар трансферті, “жасыл” қаржыландыруды тарту, АХҚО “жасыл” қаржы орталығының және климаттық күн тәртібімен айналысатын басқа да өңірлік ұйымдардың алаңында білім мен инновациялар алмасу арқылы “жасыл” экономикалық өсуді қамтамасыз етуде біріктіруге мүмкіндік береді”, – деді Мамин саммитте.

Сөйтсек, Қазақстанда да экологиялық проблемалар ерте өлімге себеп болып жатыр екен, ол аздай, мәселе шешілудің орнына, күрделеніп бара жатыр.

Бұған көз жеткізу үшін “Денсаулық” қауымдастығының зерттеуімен танысу жеткілікті және Қазақстанның ешбір Орталық Азия экологиялық хабы деп аталмайтыны түсінікті болады.

Өмірге әсер ететін 5 негізгі проблема

Мысалы:

  • ауа сапасы бойынша елдер рейтингінде Қазақстан 2021 жылы 106 елдің ішінде әлемде 32-орынды иеленді (рейтингте 1-орын — ең нашар көрсеткіш, соңғысы — ең жақсы). Алматының 2020 жылғы орташа жылдық көрсеткіші 39,3 µg/m3, Нұр-Сұлтан — 21,9 µg/m3 құрады. ТМД елдері арасында Украина, Түрікменстан және Ресейдің жағдайы Қазақстанға қарағанда жақсы
  • Қазақстанда жақын арада 60%-ға дейін су тапшылығын күтіледі, соның салдарынан-құрғақшылық, үсік шалу, инфекциялар, тасқын су, көшкін, өрт, шөлейттену, өнімділік пен жұмыс орындарының қысқаруы, халықтың аурушаңдығы мен өлім-жітімнің өсуі, көші-қон және қақтығыстар
  • Жинақталған қатты тұрмыстық қалдықтардың көлемі 100 млн тоннадан асады. Жыл сайын Қазақстан 5-6 млн тонна қалдық шығарады. 2025 жылға дейін олардың көлемі біртіндеп артып, жылына 8 миллион тоннаға жетеді. Неғұрлым ластанғаны индустриялық және өнеркәсіптік өңірлер — Павлодар, Қарағанды, Ақмола, Қостанай және Шығыс Қазақстан облыстары
  • 2019 жылы көліктен парниктік газдар эмиссиясы СО2-экв 26,5976 мың тоннаны құрады (1990 жылы бұл көрсеткіш СО2-экв 22,315 мың тоннаны құрады). Негізгі себеп — ел автопаркінің қарқынды өсуі. Экологиялық тұрғыда ең лас
  • Қазақстан — салауатты өмір салтын да ұстанатындар саны жағынан мақтана алмайды. Шылым шегушілердің саны бойынша ел 127-ден 41-орында, яғни әрбір төртінші орында, ал алкогольді тұтыну бойынша — 76-орында.

Көміртексіз көлік

“Денсаулық” қауымдастығының басшысы Бақыт Түменованың айтуынша, өмір сапасына салауатты экологиядан бастап тұтынушылық әдеттерге дейінгі бірқатар фактор әсер етеді. Ал медицина деңгейіне өлім-жітім тек 8-10%-ға тәуелді.

— Халық арасында инфекциялық емес аурулардың пайда болу қаупін азайту үшін атмосфераға қауіпті шығарындыларды шығаратын автокөліктерге сараланған салықты қолдану және халықты автомобильдерден бас тартуға және қоғамдық көлікке, велосипедтерге, метрополитенге және электр көліктеріне көшуге белсенді ынталандыру қажет, — деп атап өтті Түменова. — Бірақ бұл ретте қала бойынша маршруттық желісі дамыған барлық ыңғайлы заманауи автобустар жүруі тиіс. Веложолдардың километрлерін ұлғайту қажет, тек орталықта ғана емес.

“Денсаулық” сарапшылары еуропалық елдердің егер көлік шығарындылары бақылауға алынбаса, 2030 жылға арналған ұлттық климаттық мақсаттарға қол жеткізілмейді деген мәлімдемесіне сілтеме жасайды.

2050 жылға қарай Париждегі Климаттық міндеттемелерді орындау үшін автомобильдер мен фургондар толығымен көміртексіз болуы керек

Бұл 2035 жылға қарай ішкі жану қозғалтқышы бар автомобильдердің сатылымын толығымен тоқтатуды талап етеді. Қазақстан, әрине, бұл схемада да ерекшелік жоқ.
Қауымдастық бүкіл елді жаңа экологиялық таза автомобильдерге, тіпті электр машиналарына көшіру мүмкін емес екенін жақсы түсінеді. Алайда, сарапшылар, кем дегенде, қоғамдық көлік халықтың көпшілігі үшін экологиялық тұрғыдан қауіпсіз болуы керек деп сендіреді.

Ел қоқысқа айналып барады

Қазақстан соңғы уақытта тұтанған қатты тұрмыстық қалдықтарға келетін болсақ, әлемде қоқысты қайта өңдеу зауыттары бұрыннан бар. Алайда, біздің елде бұл үлкен проблема.

— Қазақстанда қалдықтар индустриясы мен қоқысты қайта өңдеу жүйесі нашар дамыған,-дейді Қазақстанның экологиялық ұйымдары қауымдастығының басқарма төрағасы, премьер-министр жанындағы Жасыл экономика жөніндегі Кеңестің мүшесі Айгүл Соловьева. – Әлемдік тәжірибе көрсеткендей, белгілі бір қағидаттар мен тетіктерді қолданусыз бұл салада жетістікке жету мүмкін емес. Түбегейлі өзгерістерге қол жеткізу үшін мемлекет, қоқысты кәдеге жарату кәсіпорындары мен әрбір тұрғынның бірлескен өзара іс-қимылы қажет.

Сондықтан елді жүздеген миллион тонна қоқыстан құтқару үшін биологиялық ыдырайтын пластикті қолдануды ынталандыру қажет

ұлттық заңнамаға тиісті нормалар енгізу, сондай-ақ экономиканың тұйық цикл қағидаттарына көшуі арқылы.

Балама табак

Сапасы мен өмір сүру ұзақтығының тағы бір зиянкесі — темекі шегу. Бұл туралы Бақыт Түменова және оның әріптестері министрліктер мен ведомстволар басшыларымен кездесулерде үнемі айтып отырады.

Міне, Қазақстанға темекі шегушілердің және олардың қоршаған ортасының денсаулығына аз зиян келтіретін түтінсіз темекі өнімдері келіп түскен сияқты, заң шығарушылар түрлі тыйым салу шаралары бөлігінде қарапайым темекіні электронды темекімен теңестіру үшін бірден өз үлестерін қосты.

— Денсаулықты сақтаудың ең пәрменді тәсілі-шылым шегуден толық бас тарту, — деп есептейді “Денсаулық” Ұлттық Қауымдастығының дәрігері және сарапшысы Гинтаутас Кентра. — Адамның таңдауы болуы керек.

Егер сіз жаман әдеттен бас тарта алмасаңыз, онда темекі шекпейтін және қыздыратын құрылғыларға көшу темекі шегудің ақылға қонымды баламасы болады, бұл денсаулыққа қауіпті азайтуға көмектеседі

Бұл зиянды азайту тұжырымдамасының басты мақсаты. Бірақ халықтың түтінсіз баламаларға ауысуы үшін олар әдеттегі темекіге қарағанда арзан болуы керек. Сонымен, темекі өнімдерінің айналымын саралау керек. Оның ішінде оған салық салу.

Бірақ Қазақстанда акциздік алымдар мен салықтар бюджет мүддесіне орай ғана жиналады-неғұрлым көп болса, соншалықты жақсы. Бұл темекіге, алкогольге, тіпті құрамында қант бар сусындарға да қатысты. Сонымен қатар, шешім қабылдау кезінде шенеуніктер Қазақстаннан тыс жерлердегі жаңа зерттеулерге сілтеме жасайды.

“Денсаулық” өкілдерімен кездесуде журналистер экологиялық проблемалар мен зиянды әдеттердің қазақстандықтардың өмір сүру сапасы мен ұзақтығына әсері туралы кабинеттік зерттеу жүргізу кезінде ақпарат көздеріне қызығушылық танытты.

Сарапшылар негізінен халықаралық ғылыми институттардың мәліметтеріне сүйенетіндерін мойындауға мәжбүр болды. Ал осындай маңызды тақырыптарға өзіміздің қазақстандық әріптестеріміз жоқ

— Зерттеуге бюджет бөлінбейді, — дейді Айгүл Соловьева. — Мемлекет не істеп жатыр? Бұрын Үкімет Халықаралық ұйымдарға өз зерттеулерін жүргізу үшін ақша беретін. Бірақ сіз өзіңіздің ғалымдарыңызға ақы төлеуіңіз керек, ал бюджетсіз бар проблемаларға жүйелі талдау жүргізу мүмкін емес.

Министрліктер Парламентке барады, ақша сұрайды, ал парламент ең алдымен әлеуметтік, денсаулық сақтауды мақұлдайды және әрдайым зерттеуге дейінгі жағдайды айтпайды. Сондықтан біз айналсоқтап жүреміз.

Біздің зерттеуімізде ұсынғандарымыз осы халықаралық ұйымдарға негізделген. Бұл деректерді 5-7% алшақтықпен Қазақстанға да жобалай беруге болады. Дегенмен, дұрыс шешім қабылдау үшін дұрыс сандарға ие болу үшін біз бірқатар зерттеу жүргізуіміз қажет.

365info.kz